Iedere deelnemer mag bij inschrijving drie favoriete stukken inbrengen. Stukken die je graag zou willen en kunnen spelen, maar ook haalbaar moeten zijn. Door de groep wordt gezamenlijk een playlist van zo’n 12 à 15 stukken samengesteld, hetgeen soms betekent dat niet al je favoriete nummers aan bod kunnen komen.
We starten met minder moeilijke stukken om, afhankelijk van de mogelijkheden van de deelnemers, het niveau eventueel geleidelijk op te voeren. Zes weken repeteren op één nummer, omdat het te moeilijk blijkt, is demotiverend en slecht voor de inspiratie en sfeer in de band.
Communicatie is belangrijk. Alles gaat in overleg. Een band krijgt vaak een eigen stijl en identiteit. Er kunnen tijdens het seizoen nummers uiteindelijk geschrapt worden of nieuwe bijkomen.
Tussentijds kunnen ervaren en deskundige coaches uitgenodigd worden een workshop te verzorgen om specifieker op bepaalde zaken in te gaan v.w.b. de nummers die op de playlist staan. Denk hierbij aan een vocalcoach, gitaar-, toetsen-, bas-, saxofoon-, mondharmonica-, percussie- en drumspecialisten, maar ook performance op het podium kan aan bod komen. Je kunt vragen stellen, lastige riffs of ritmes doornemen en eventueel tips en trucs over bijvoorbeeld ademhaling, intonatie en uitspraak bij het zingen. Ook komen speeltechnieken, tabulatuur, symbolen etc. aan bod. Bij de reguliere sessies wordt hier sowieso ook al flink aandacht aan besteed. Leuk én leerzaam.
Je leert bijvoorbeeld goed naar elkaar te luisteren, gelijk te beginnen en te eindigen, timing, akkoordenschema’s en eventueel toonsoorten te begrijpen, transponeren, improviseren, meerstemmig zingen…..noem maar op. Je coach staat voor je klaar om je te begeleiden met handige tips en trucs en je te laten zien dat je tot meer in staat bent dan je denkt! En…..fouten maken is goed. Fouten maken mag en daar hoeft niemand zich voor te schamen! Daar leer je van! Het gaat om het plezier!